Depresia

02.06.2014 13:51

Písať článok o depresii je pre mňa ťažšie, ako písať článok napr. o pozornosti. Ak ho čítate, zrejme sa trápite vy alebo sa trápi váš blízky.

Ak je to tak a článok nečítate len zo záujmu o psychológiu alebo psychiatriu, mám pre vás dobrú správu: práve ste spravili krok k zmene. To, že hľadáte informácie zrejme znamená, že trápiť sa viac nechcete a to čo chcete, je zmena. Toto rozhodnutie je pre vás dôležité. Blahoželám!

 

OPORA

Tento článok píšem od srdca. Menej sa opieram o to, čo o depresii viem z odbornej literatúry. (Odbornejší článok napíšem inokedy.)

A vás chcem vyzvať k tomu, aby ste sami na seba nemali ťažké srdce. Buďte sami k sebe ľudskí, sami sebe priateľmi. Nie je vašou vinou, že sa k vám priplichtila depresia. Určite ste ju zámerne k sebe nevolali. Na človeku, ktorý uverí, že za depresiu vo svojom živote si môže sám, dokonca, že si ju zaslúži, si depresia rada zgustne. A nie je ani tak podstatné zistiť, ako k tomu došlo, čo alebo kto je príčinou. Podstatné je zistiť, čo robiť pre to, aby ste sa z toho dostali. Takže moja prvá rada: buďte teraz sami pre seba oporou a verte tomu, že to zvládnete. Teraz to potrebujete.

COGITO MALE, ERGO SUM?

"Myslím, teda som." Nie "Myslím negatívne, nešťastne, teda som."

Viem, často premýšľate o svojich zlyhaniach a nedostatkoch. Toto vám ale nepomáha. Ak by to tak bolo, nečítali by ste tento článok. Takto nemôžete byť sami sebe oporou. Ak si budete stále dokola opakovať, akí ste zlí, nič nerobíte dobre, všetko pokazíte... uveríte tomu. Prečo by ste to tak mali robiť? Prečo by ste chceli sami seba presvedčiť, že to tak je? Ak vám napadne odpoveď na tieto moje otázky, pokojne mi napíšte. Určite si to rada prečítam. Predpokladám ale, že o užitočnosti tohto ľudského správania ma nepresvedčíte. : ) Ak náhodou áno, možno vznikne článok s názvom „Prečo byť na seba zlý“. To ale naozaj nepredpokladám a dúfam, že taký článok nikdy písať nebudem.

Všimnite si, v akých kombináciách používate slová „nikdy“, „vždy“, „všetko“ a „nič“. Naozaj nikdy nič nezvládate? Naozaj vždy všetko pokazíte?

Práve teraz sa potrebujete o sebe dozvedieť i to pozitívne. Aby ste sa mali v boji s depresiou o čo oprieť.

ROVNOVÁHA

Samozrejme, niekedy je to negatívne, čo si o sebe myslíme, čo si o nás myslia druhí, pravda. Je pravda, že pri tenisovom podaní mám problém vyhodiť si loptičku priamo nad seba. Je to tak. Ale aký dobrý mám forhend, na to zabúdam. A tiež na to, že keď tento nadhod trénujem, zlepšuje sa to. Nejde o to, nepriznať si svoje chyby, nedostatky. Ide o to, aby vo vašom myslení neprevládalo to negatívne hodnotenie samého seba. Aby ste otvorili svoje srdce, oči a uši, aby ste si priznali a opakovali si všetko to, čo je na vás dobré, s čím ste spokojní. Takto budete lepšie vyzbrojení v boji proti depresii.

Možno je ťažké tomu teraz uveriť, ale i vy máte dobré vlastnosti a schopnosti, i na základe nich ste doteraz zvládli niekoľko problémov, máte za sebou niekoľko úspechov. Že to nič nie je? A prečo má byť významnou vecou to, že vám prihorela ryža a nepodstatnou to, že ste napriek nedostatku psychických síl šli medzi ľudí? Prečo má byť nepodstatné to, že ste sa pri kritike od šéfa rozplakali vo vašej kancelárii, keď hrozilo, že sa tak stane priamo pred ním? Nebuďte na seba takí prísni. Hlavne nie teraz. A pekne zbrojte. Zbrojte proti depresii. Tým, že si budete pripomínať a opakovať, že budete hľadať svoje plusy. Tým že budete vnímať to, aké plusy na vás vidí vaše okolie.

UŽ DNES

Čo robíte už dnes pre to, aby ste mohli byť sami sebe oporou? Čo tvorí vašu výzbroj? Aké pozitívne vlastnosti, aké schopnosti máte? Aké prekážky ste už vo svojom živote prekonali? Ako sa vám to podarilo? Vedeli by ste to zopakovať? V čom ste dobrí? Čo si na vás cení vaše okolie? Priznajte sa! : )

 

ZÁVER

Dúfam, že bol pre vás tento článok užitočný a podnetný. Budem rada, ak mi k nemu niečo napíšete. Pozitívne, negatívne, vaše nápady, skúsenosti... Rada by som v tejto téme pokračovala. Zatiaľ som nenapísala nič o depresii – diagnóze, čo by vás tiež mohlo zaujímať. Tiež o pomoci, ktorú môžete v ťažkých chvíľach dostať od svojho okolia... K tomuto sa dostanem v mojich nasledujúcich článkoch.